Klik op de foto om de foto te vergroten - Click on the photo to enlarge the photo - Klicken Sie auf dem Bild zum vergrössern des Bildes
René’s Rail Pagina
is geworden
René’s Rail Pagina Facebook Foto’s
De 1811 van de NMBS staat op 19-05- 2013 geparkeerd op het emplacement van Aken West. De loc staat te wachten op de overbrengingsrit naar München Allach, waar ze bij Siemens een software update en een aanpassing aan het remsysteem krijgt. Na die aanpassing aan het remsysteem mag de loc ook in Frankrijk ingezet worden.
De 1817 komt op deze zonnige zondag, 19-05-2013, in Welkenraedt aan met de IC uit Oostende. Het is niet ver meer naar de eindbestemming Eupen.
De 2713 kijkt tussen de bomen en struiken door. De loc staat hier op reserve in Welkenraedt op 19-05-2013.
De 2713 en de 1872 bakken in de zon in Welkenraedt op zondag 19-05-2013.
Weer een prima samenwerking tussen NS en Veolia tijdens Pinkpop 2013.
De Veolia 503 naast de NS SLT 2636 in Landgraaf.
Vanwege de aanhoudende drukte ging Veolia zelf ook nog even pendelen. Hier staan de 501 en de 504 naast elkaar in Landgraaf.
Het DB treinstel 4321 staat in Parijs Noord gereed voor vertrek naar Essen via Brussel, Luik, Aken en Keulen.
De 3312 is een NOL Eurostar. NOL staat voor North Of London. Er waren plannen om de Eurostar ten noorden van London in te zetten. Dit is er nooit van gekomen, maar de treinstellen waren wel al geleverd. De SNCF heeft die "overbodige" treinstellen dan in de Franse binnenlandse TGV dienst ingezet. Hier is de 3312 te zien in Parijs Noord na aankomst uit Lille.
De TGV treinstellen krijgen een nieuw jasje aangemeten en wel in de vorm van de Carmillon kleurstelling. Hier is de 57 in de oude grijze kleur en de 39 in de nieuwe kleur te zien in Parijs Noord op 22 juni 2013.
Nadat het gebruiksrecht van de En Voyage kleurstelling afgelopen is en niet verlengd werd had de SNCF een klein probleem. Dit probleem is opgelost door de locs tijdelijk helemaal zilver te spuiten, zoals hier de 522232 op 22 juni 2013 in Parijs Noord. Ook de locs zullen ter zijner tijd in de Carmillon kleuren gespoten gaan worden.
Nog even ter herinnering, zo zag de En Voyage kleurstelling eruit. Hier is de 126164 te zien in die kleur in Thionville op 21-07-2011.
De Eurostar Velaro E320 met het nummer 4002 is vandaag overgebracht van de Siemens fabriek in Krefeld naar de NMBS Werkplaats Vorst. Daar zal de Valero gereed gemaakt worden voor de toelatingsritten op het Belgische Spoorwegnet.
Tussen Krefeld en Aken West werd de Eurostar Velaro getrokken door een 1216 van de Wiener Lokalbahn Cargo. In Aken West nam de PB 13 van Crossrail de fakkel over voor het traject in België.
De RF 18 op meettour door Limburg naast de DB Regio 643 722-2 in Haanrade op 27-06-2013.
Hier is de meetapparatuur goed te zien die op de buffers van de RF 18 is geplaatst. De foto is op 27-06-2013 in Haanrade gemaakt.
Het is lekker weer, dus erop uit met de camera. In Trooz, tussen Luik en Verviers komt ons de 267 tegemoet als IR van Luik naar Aken. Foto genomen op 07-07-2013.
De HLE 19 locomotieven worden nog steeds ingezet voor de IC's tussen Eupen en Oostende. Hier komt de 1921 voor de IC Eupen- Oostende door Trooz gereden. Op 07-07-2013 is de restauratie van het stationsgebouw al aardig opgeschoten.
Nostalgie op de Miljoenenlijn. Ten behoeve van de Stoomtreindagen van de ZLSM is de 01 1075 van de Stoom Stichting Nederland in Kerkrade Hambos te zien op 13-07-2013.
De 2225 van de Stichting Museum Materieel Railion is te gast op de Miljoenenlijn. Ze komt hier met een stam ZLSM rijtuigen vlak voor de halte Spekholzerheide op weg naar Simpelveld op 13-07-2013.
Vanwege het schitterende zonnige weer zijn Roy en ik onder andere naar Stolberg Rheinland Hbf getogen en hebben daar onze foto camera's de sporen gegeven. Zo kwam ICE 406 004-2 hier doorgereden op weg van Brussel Zuid naar Frankfurt am Main.
Een zeldzame gast in Stolberg Rhld Hbf was vandaag, 19-07-2013, de 211 031-0 van Northrail. Deze loc is een voormalige DB loc.
In Stolberg komt de 2828 van NMBS Logistics door gereden met een goederentrein van Aken West naar Keulen Gremberg. Deze locs maken deel uit van het samenwerkingsverband tussen NMBS logistics en DB Schenker Duitsland met de naam Cobra.
De Talent 2 treinstellen 442 259 en 442 603 vormen de RSX, de Rhein Sieg Express van Aken Hbf naar Siegen Hbf. De stellen zijn hier opgenomen in Stolberg Rhld Hbf op 19-07-2013
Op 23-07-2013 zijn we op stap geweest naar het Baseler Land. Daar zijn foto's gemaakt in Basel, Muttenz en Pratteln. Het startpunt van ons bezoek echter was Weil am Rhein, nog net in Duitsland. In het zonnige Weil am Rhein gaat de BLS Cargo 485 001-2 al rangerend naar haar volgende trein toe.
In Basel Badischer Bahnhof (een DB station op Zwitsers grondgebied) komt de 185 133-6 van DB Schenker langs de BLS locs 183, 186 en 189. De Bern Lötschberg Simplon Bahn heeft hier in Basel Bad een standplaats. De foto is opgenomen op 23- 07-2013.
De Stadler Flirts worden onder andere rondom Basel ingezet in het regionale verkeer. Hier vertrekken de 522 203 en de 521 020 uit Pratteln als S3 van Basel SBB naar Olten.
De locs van de serie Re 460 ondergaan binnenkort een grote revisie. Deze, door Pininfarina getekende, locs komen dan weer als nieuw uit de werkplaats. Op 23- 07-2013 komt de 460 095-3 voor een IC uit Basel SBB in de richting Zürich door Pratteln gereden.
Op 25-07-2013 zijn we naar de Franse grensplaats Forbach en naar Völklingen, bij Saarbrücken, geweest om opnames te maken voor nieuwe Euro Rails films. In Forbach waren de SNCF motorwagens 911 en 914 te zien. De 914 is van de DB gekocht. De SNCF doet niet erg veel moeite om de kenmerken van de vorige eigenaar te verwijderen van deze motorwagen, zo zijn de DB logo's nog steeds aanwezig en heeft de SNCF twee kleurvarianten van deze materieelsoort.
De 37022 komt vanuit Dillingen binnen met een nieuwe lading vloeibaar staal. In de fabrieken van Saar Stahl in Völklingen wordt dit staal verwerkt tot bijvoorbeeld plaatstaal voor de auto industrie.
In Völklingen vormt de hoogoven een markante coulisse. Deze, niet meer in gebruik zijnde, hoogoven is door de Unesco benoemd tot Wereld Erfgoed. Loc 72 van Saar Rail lijkt wel heel erg klein voor de enorme hoogoven.
Tijdens die heftige regenbui in Völklingen kon je ook dit fenomeen zien, de met vloeibaar staal geladen wagons beginnen te stomen alsof het stoomlocs zijn. Dit geeft aan hoe warm de ketels zijn, ook aan de buitenkant.
In Völklingen staat de 294 595-4 te douchen in een plotselinge en heftige regenbui. De machinist van DB Schenker kwam uit het personeelsverblijf gevlogen om snel de ramen van de loc dicht te maken.
Het Euro Rails team is op vakantie geweest in Beieren en verre omgeving (Oostenrijk, Italië). Daar zijn de nodige foto's gemaakt en is er voor 23 GB aan video materiaal opgenomen voor o.a. Euro Rails. Een kleine indruk van de foto's krijg je in dit en de volgende 3 berichten te zien. We starten met de ÖBB 1216 019 die net bestickerd was, aan de ene kant met Giuseppe Verdi erop en aan de andere kant Richard Wagner. Hier zien we de Wagner kant bij Niederaudorf op 11-08- 2013 voor de EC Verona - München.
In München was de 183 001 van Alex te zien voor de trein naar Hof. Deze 183 001 vormt door haar bestickering een eye catcher. Alex is onderdeel van Netinera Duitsland en was, voordat de DB Arriva kocht, onderdeel van Arriva.
In het Oostenrijkse Wörgl Hbf kwamen we de Hongaarse 470 002 tegen die op weg was naar Salzburg via Kitzbühel. Het is wel vreemd een Hongaarse loc met een Oostenrijkse regionale trein te zien en dan aan een kant van Oostenrijk die ver weg is van Hongarije.
De prachtig gerenoveerde 103 245-7 is weer dagelijks op pad rondom München, meestal voor de IC naar Nürnberg. Hier staat ze te schitteren in de zon in München op 05-08-2013.
Alweer gaat een Velaro naar België voor test- en toelatingsritten. Deze keer is het de ICE 407 009-0 van de DB. Crossrail leverde met de DE 6302 de tractie voor deze extra trein van Aachen West naar Ath. Roy Hameleers fotografeerde de trein bij het vertrek uit Aachen West op 06-09- 2013.
De ICE serie 407 is met zijn 8 bakken exact de helft, qua lengte, van de Eurostar Velaro E320. Hier is de ICE te zien bij het vertrek uit Aachen West. Foto: Roy Hameleers
De ICE werd tussen 2 koppelwagens van Rail Adventure vervoerd. Foto: Roy Hameleers
Op zaterdag 07-09-2013 was er een open dag en grote koopjesmarkt/ruilbeurs in het Museum van het Toeristisch Spoor Patrimonium in Saint Ghislain. Uiteraard waren we daarbij aanwezig om foto's te maken en een film voor Euro Rails. Hier staan met de 1608, de 1805, de 1504 en de 2551 vier meersysteemlocs naast elkaar. Klasse!
De CFL 1603 was in de actieve dienst nooit naast de NMBS 2551 te zien. In Saint Ghislain kon dit unieke moment wel vastgelegd worden.
Mooie diesels in de zon met het prototype 5001, de 6106, de 5183 en de 5217 mooi in deze bocht opgesteld door de mannen van het TSP.
De 2629 en de 2201 staan mooi geparkeerd bij een oud Belgisch armsein op het grote emplacement van de voormalige NMBS stelplaats Saint Ghislain, waarop nu het TSP museum is gevestigd.
Daar we toch in de buurt waren op zaterdag 07-09-2013 werd even een ritje naar Ath gemaakt om de op vrijdag overgebrachte ICE 407 009-0 te fotograferen op Belgische sporen. Hier staat de ICE naast de NMBS 409.
Hier staat de DB ICE 407 009-0 in volle glorie in Ath in de Belgische Provincie Henegouwen. Het treinstel werd goed bewaakt door medewerkers van Siemens, maar mij werd geen strobreed in de weg gelegd om mijn foto's te maken.
Op zaterdag 21-09-2013 zijn we op jacht geweest naar de DDZ en aan de kust hebben we er een aantal gevonden. Hier komt de 7508 binnen vanuit Amsterdam Centraal. En tussen 2 treinen door was er tijd om een lekkere portie gebakken, gepaneerde mosselen te eten aan het strand.
De 7536 staat in Zandvoort aan Zee gereed voor vertrek naar Amsterdam Centraal op zaterdag 21-09-2013.
In Sittard stonden op 21-09-2013 de 6414, de 6418 en de 6412 allemaal al in het nieuwe DB jasje.
De 203-2 van VolkerRail heeft op 09-10- 2013 een aanrijding gehad met een vrachtwagen in de Beatrixhaven. De beschadigingen zijn nog te zien wanneer de loc een dag later hier bij Limmel op weg is naar Maastricht.
Maastricht kreeg deze week nogal wat vreemde, niet alledaagse gasten over de spoorse vloer. Zo was er op 09-10-2013 de Koninklijke trein even op bezoek. De trein kwam uit Den Haag en ging kort daarna ook weer terug naar Den Haag om de volgende dag met de Koning aan boord weer naar Maastricht te komen. De begeleidingsrijtuigen SR 11 en SR 12 omzomen het Koninklijk rijtuig SR 10. De locs waren de 1753 en de 1764.
Een zeldzame gast in Maastricht: Hier staat de DDZ 7514 in de parkeerstand (beide panto's zijn tegen de draad) en achter de DDZ komt de 6601 van Captrain te voorschijn met een goederentrein richting Visé. Deze foto is gemaakt op 10- 10-2013.
In Hamburg Harburg komt de SBB Cargo 482 046-0 langs gereden bij de diesel variant van de Traxx locfamilie in de vorm van de 246 005-3 van Metronom.
De 425 147-6 van DB Regio is nog tot aan de ingang van de nieuwe dienstregeling in december 2013 op pad tussen Rosenheim en Kufstein. Dan zal deze dienst door de Meridian van de Bayerische Oberland Bahn gereden worden met Flirt treinstellen van Stadler. Deze foto is opgenomen in Niederaudorf.
De 1216 020 van de ÖBB is voorzien van een stoomloc bestickering. Het ziet heel apart uit wanneer de 1216 020 met een IC van München naar Milano bij Niederaudorf gereden komt.
Op zaterdag 18 januari 2014 zijn we naar Beieren gegaan om een nieuwe aflevering van Euro Rails op te nemen over de Meridian, het nieuwe product van de Veolia dochter Bayerische Oberlandbahn voor de concessie E- Netz Rosenheim. De bestelde Flirts van Stadler waren niet op tijd gereed, daarom werd er vanuit heel Duitsland materieel naar Beieren gehaald om toch de dienstregeling te kunnen rijden. Reden genoeg om de Meridian te bezoeken. In München Hbf zagen we daarbij de DB 440 523-9 naast de Alex loc 183 003 staan.
De ET 445.102 is een Stadler Kiss en is eigendom van de Ost Deutsche Eisenbahn Gesellschaft. Op werkdagen reed deze Kiss voor Meridian tussen Rosenheim en Kufstein v.v. Op zaterdag 18 januari 2014 stond hij geparkeerd in Rosenheim.
De nieuwe ET 324 en ET 303 van Meridian zijn 6-delige Flirts 3 van Stadler en ze zijn gebouwd in Berlijn. Deze 2 treinstellen, hier in Rosenheim, zijn op weg van München naar Salzburg op zaterdag 18 januari 2014.
De 1116 250 van de ÖBB maakt reclame voor de Oostenrijkse Politie. Deze loc is zeer mooi bestickerd en is hier te zien in München Hbf op 18-01-2014 waar ze klaar staat om met haar Railjet naar Budapest Keleti Pu te vertrekken.
De VT 06 van de Vogtlandbahn is eveneens gehuurd door Meridian. De VT 06 reed op 18 januari 2014 in de pendeldienst tussen Rosenheim en Holzkirchen.