Klik op de foto om de foto te vergroten - Click on the photo to enlarge the photo - Klicken Sie auf dem Bild zum vergrössern des Bildes
René’s Rail Pagina
is geworden
René’s Rail Pagina
Facebook Foto’s
De 1811 van de NMBS staat op 19-05-
2013 geparkeerd op het emplacement
van Aken West. De loc staat te wachten
op de overbrengingsrit naar München
Allach, waar ze bij Siemens een software
update en een aanpassing aan het
remsysteem krijgt. Na die aanpassing
aan het remsysteem mag de loc ook in
Frankrijk ingezet worden.
De 1817 komt op deze zonnige zondag,
19-05-2013, in Welkenraedt aan met de
IC uit Oostende. Het is niet ver meer naar
de eindbestemming Eupen.
De 2713 kijkt tussen de bomen en
struiken door. De loc staat hier op
reserve in Welkenraedt op 19-05-2013.
De 2713 en de 1872 bakken in de zon in
Welkenraedt op zondag 19-05-2013.
Weer een prima samenwerking tussen NS
en Veolia tijdens Pinkpop 2013.
De Veolia 503 naast de NS SLT 2636 in
Landgraaf.
Vanwege de aanhoudende drukte ging
Veolia zelf ook nog even pendelen. Hier
staan de 501 en de 504 naast elkaar in
Landgraaf.
Het DB treinstel 4321 staat in Parijs Noord
gereed voor vertrek naar Essen via Brussel,
Luik, Aken en Keulen.
De 3312 is een NOL Eurostar. NOL staat
voor North Of London. Er waren plannen
om de Eurostar ten noorden van London in
te zetten. Dit is er nooit van gekomen,
maar de treinstellen waren wel al
geleverd. De SNCF heeft die "overbodige"
treinstellen dan in de Franse binnenlandse
TGV dienst ingezet. Hier is de 3312 te zien
in Parijs Noord na aankomst uit Lille.
De TGV treinstellen krijgen een nieuw
jasje aangemeten en wel in de vorm van
de Carmillon kleurstelling. Hier is de 57 in
de oude grijze kleur en de 39 in de
nieuwe kleur te zien in Parijs Noord op 22
juni 2013.
Nadat het gebruiksrecht van de En
Voyage kleurstelling afgelopen is en niet
verlengd werd had de SNCF een klein
probleem. Dit probleem is opgelost door
de locs tijdelijk helemaal zilver te
spuiten, zoals hier de 522232 op 22 juni
2013 in Parijs Noord. Ook de locs zullen
ter zijner tijd in de Carmillon kleuren
gespoten gaan worden.
Nog even ter herinnering, zo zag de En
Voyage kleurstelling eruit. Hier is de
126164 te zien in die kleur in Thionville op
21-07-2011.
De Eurostar Velaro E320 met het nummer
4002 is vandaag overgebracht van de
Siemens fabriek in Krefeld naar de NMBS
Werkplaats Vorst. Daar zal de Valero
gereed gemaakt worden voor de
toelatingsritten op het Belgische
Spoorwegnet.
Tussen Krefeld en Aken West werd de
Eurostar Velaro getrokken door een 1216
van de Wiener Lokalbahn Cargo. In Aken
West nam de PB 13 van Crossrail de fakkel
over voor het traject in België.
De RF 18 op meettour door Limburg
naast de DB Regio 643 722-2 in Haanrade
op 27-06-2013.
Hier is de meetapparatuur goed te zien die
op de buffers van de RF 18 is geplaatst. De
foto is op 27-06-2013 in Haanrade
gemaakt.
Het is lekker weer, dus erop uit met de
camera. In Trooz, tussen Luik en Verviers
komt ons de 267 tegemoet als IR van Luik
naar Aken. Foto genomen op 07-07-2013.
De HLE 19 locomotieven worden nog
steeds ingezet voor de IC's tussen Eupen
en Oostende. Hier komt de 1921 voor de
IC Eupen- Oostende door Trooz gereden.
Op 07-07-2013 is de restauratie van het
stationsgebouw al aardig opgeschoten.
Nostalgie op de Miljoenenlijn. Ten
behoeve van de Stoomtreindagen van de
ZLSM is de 01 1075 van de Stoom
Stichting Nederland in Kerkrade Hambos
te zien op 13-07-2013.
De 2225 van de Stichting Museum Materieel
Railion is te gast op de Miljoenenlijn. Ze
komt hier met een stam ZLSM rijtuigen
vlak voor de halte Spekholzerheide op weg
naar Simpelveld op 13-07-2013.
Vanwege het schitterende zonnige weer
zijn Roy en ik onder andere naar Stolberg
Rheinland Hbf getogen en hebben daar
onze foto camera's de sporen gegeven. Zo
kwam ICE 406 004-2 hier doorgereden op
weg van Brussel Zuid naar Frankfurt am
Main.
Een zeldzame gast in Stolberg Rhld Hbf
was vandaag, 19-07-2013, de 211 031-0
van Northrail. Deze loc is een voormalige
DB loc.
In Stolberg komt de 2828 van NMBS
Logistics door gereden met een
goederentrein van Aken West naar
Keulen Gremberg. Deze locs maken deel
uit van het samenwerkingsverband
tussen NMBS logistics en DB Schenker
Duitsland met de naam Cobra.
De Talent 2 treinstellen 442 259 en 442
603 vormen de RSX, de Rhein Sieg Express
van Aken Hbf naar Siegen Hbf. De stellen
zijn hier opgenomen in Stolberg Rhld Hbf
op 19-07-2013
Op 23-07-2013 zijn we op stap geweest
naar het Baseler Land. Daar zijn foto's
gemaakt in Basel, Muttenz en Pratteln.
Het startpunt van ons bezoek echter was
Weil am Rhein, nog net in Duitsland. In het
zonnige Weil am Rhein gaat de BLS Cargo
485 001-2 al rangerend naar haar volgende
trein toe.
In Basel Badischer Bahnhof (een DB station
op Zwitsers grondgebied) komt de 185
133-6 van DB Schenker langs de BLS locs
183, 186 en 189. De Bern Lötschberg
Simplon Bahn heeft hier in Basel Bad een
standplaats. De foto is opgenomen op 23-
07-2013.
De Stadler Flirts worden onder andere
rondom Basel ingezet in het regionale
verkeer. Hier vertrekken de 522 203 en
de 521 020 uit Pratteln als S3 van Basel
SBB naar Olten.
De locs van de serie Re 460 ondergaan
binnenkort een grote revisie. Deze, door
Pininfarina getekende, locs komen dan
weer als nieuw uit de werkplaats. Op 23-
07-2013 komt de 460 095-3 voor een IC uit
Basel SBB in de richting Zürich door
Pratteln gereden.
Op 25-07-2013 zijn we naar de Franse
grensplaats Forbach en naar Völklingen,
bij Saarbrücken, geweest om opnames te
maken voor nieuwe Euro Rails films.
In Forbach waren de SNCF motorwagens
911 en 914 te zien. De 914 is van de DB
gekocht. De SNCF doet niet erg veel
moeite om de kenmerken van de vorige
eigenaar te verwijderen van deze
motorwagen, zo zijn de DB logo's nog
steeds aanwezig en heeft de SNCF twee
kleurvarianten van deze materieelsoort.
De 37022 komt vanuit Dillingen binnen
met een nieuwe lading vloeibaar staal. In
de fabrieken van Saar Stahl in Völklingen
wordt dit staal verwerkt tot bijvoorbeeld
plaatstaal voor de auto industrie.
In Völklingen vormt de hoogoven een
markante coulisse. Deze, niet meer in
gebruik zijnde, hoogoven is door de
Unesco benoemd tot Wereld Erfgoed.
Loc 72 van Saar Rail lijkt wel heel erg
klein voor de enorme hoogoven.
Tijdens die heftige regenbui in Völklingen
kon je ook dit fenomeen zien, de met
vloeibaar staal geladen wagons beginnen
te stomen alsof het stoomlocs zijn. Dit
geeft aan hoe warm de ketels zijn, ook
aan de buitenkant.
In Völklingen staat de 294 595-4 te
douchen in een plotselinge en heftige
regenbui. De machinist van DB Schenker
kwam uit het personeelsverblijf gevlogen
om snel de ramen van de loc dicht te
maken.
Het Euro Rails team is op vakantie geweest in
Beieren en verre omgeving (Oostenrijk,
Italië). Daar zijn de nodige foto's gemaakt en
is er voor 23 GB aan video materiaal
opgenomen voor o.a. Euro Rails. Een kleine
indruk van de foto's krijg je in dit en de
volgende 3 berichten te zien. We starten met
de ÖBB 1216 019 die net bestickerd was, aan
de ene kant met Giuseppe Verdi erop en aan
de andere kant Richard Wagner. Hier zien we
de Wagner kant bij Niederaudorf op 11-08-
2013 voor de EC Verona - München.
In München was de 183 001 van Alex te
zien voor de trein naar Hof. Deze 183
001 vormt door haar bestickering een
eye catcher. Alex is onderdeel van
Netinera Duitsland en was, voordat de
DB Arriva kocht, onderdeel van Arriva.
In het Oostenrijkse Wörgl Hbf kwamen we
de Hongaarse 470 002 tegen die op weg
was naar Salzburg via Kitzbühel. Het is wel
vreemd een Hongaarse loc met een
Oostenrijkse regionale trein te zien en dan
aan een kant van Oostenrijk die ver weg is
van Hongarije.
De prachtig gerenoveerde 103 245-7 is
weer dagelijks op pad rondom München,
meestal voor de IC naar Nürnberg. Hier
staat ze te schitteren in de zon in
München op 05-08-2013.
Alweer gaat een Velaro naar België voor
test- en toelatingsritten. Deze keer is het
de ICE 407 009-0 van de DB. Crossrail
leverde met de DE 6302 de tractie voor
deze extra trein van Aachen West naar
Ath. Roy Hameleers fotografeerde de trein
bij het vertrek uit Aachen West op 06-09-
2013.
De ICE serie 407 is met zijn 8 bakken
exact de helft, qua lengte, van de
Eurostar Velaro E320. Hier is de ICE te
zien bij het vertrek uit Aachen West.
Foto: Roy Hameleers
De ICE werd tussen 2 koppelwagens van
Rail Adventure vervoerd. Foto: Roy
Hameleers
Op zaterdag 07-09-2013 was er een open
dag en grote koopjesmarkt/ruilbeurs in
het Museum van het Toeristisch Spoor
Patrimonium in Saint Ghislain. Uiteraard
waren we daarbij aanwezig om foto's te
maken en een film voor Euro Rails. Hier
staan met de 1608, de 1805, de 1504 en
de 2551 vier meersysteemlocs naast
elkaar. Klasse!
De CFL 1603 was in de actieve dienst nooit
naast de NMBS 2551 te zien. In Saint
Ghislain kon dit unieke moment wel
vastgelegd worden.
Mooie diesels in de zon met het
prototype 5001, de 6106, de 5183 en de
5217 mooi in deze bocht opgesteld door
de mannen van het TSP.
De 2629 en de 2201 staan mooi geparkeerd
bij een oud Belgisch armsein op het grote
emplacement van de voormalige NMBS
stelplaats Saint Ghislain, waarop nu het
TSP museum is gevestigd.
Daar we toch in de buurt waren op
zaterdag 07-09-2013 werd even een ritje
naar Ath gemaakt om de op vrijdag
overgebrachte ICE 407 009-0 te
fotograferen op Belgische sporen. Hier
staat de ICE naast de NMBS 409.
Hier staat de DB ICE 407 009-0 in volle
glorie in Ath in de Belgische Provincie
Henegouwen. Het treinstel werd goed
bewaakt door medewerkers van Siemens,
maar mij werd geen strobreed in de weg
gelegd om mijn foto's te maken.
Op zaterdag 21-09-2013 zijn we op jacht
geweest naar de DDZ en aan de kust
hebben we er een aantal gevonden. Hier
komt de 7508 binnen vanuit Amsterdam
Centraal. En tussen 2 treinen door was
er tijd om een lekkere portie gebakken,
gepaneerde mosselen te eten aan het
strand.
De 7536 staat in Zandvoort aan Zee gereed
voor vertrek naar Amsterdam Centraal op
zaterdag 21-09-2013.
In Sittard stonden op 21-09-2013 de 6414,
de 6418 en de 6412 allemaal al in het
nieuwe DB jasje.
De 203-2 van VolkerRail heeft op 09-10-
2013 een aanrijding gehad met een
vrachtwagen in de Beatrixhaven. De
beschadigingen zijn nog te zien wanneer
de loc een dag later hier bij Limmel op
weg is naar Maastricht.
Maastricht kreeg deze week nogal wat
vreemde, niet alledaagse gasten over de
spoorse vloer. Zo was er op 09-10-2013
de Koninklijke trein even op bezoek. De
trein kwam uit Den Haag en ging kort
daarna ook weer terug naar Den Haag
om de volgende dag met de Koning aan
boord weer naar Maastricht te komen.
De begeleidingsrijtuigen SR 11 en SR 12
omzomen het Koninklijk rijtuig SR 10. De
locs waren de 1753 en de 1764.
Een zeldzame gast in Maastricht: Hier
staat de DDZ 7514 in de parkeerstand
(beide panto's zijn tegen de draad) en
achter de DDZ komt de 6601 van Captrain
te voorschijn met een goederentrein
richting Visé. Deze foto is gemaakt op 10-
10-2013.
In Hamburg Harburg komt de SBB Cargo
482 046-0 langs gereden bij de diesel
variant van de Traxx locfamilie in de vorm
van de 246 005-3 van Metronom.
De 425 147-6 van DB Regio is nog tot aan
de ingang van de nieuwe dienstregeling in
december 2013 op pad tussen Rosenheim
en Kufstein. Dan zal deze dienst door de
Meridian van de Bayerische Oberland Bahn
gereden worden met Flirt treinstellen van
Stadler. Deze foto is opgenomen in
Niederaudorf.
De 1216 020 van de ÖBB is voorzien van
een stoomloc bestickering. Het ziet heel
apart uit wanneer de 1216 020 met een
IC van München naar Milano bij
Niederaudorf gereden komt.
Op zaterdag 18 januari 2014 zijn we naar
Beieren gegaan om een nieuwe aflevering van
Euro Rails op te nemen over de Meridian, het
nieuwe product van de Veolia dochter
Bayerische Oberlandbahn voor de concessie E-
Netz Rosenheim. De bestelde Flirts van
Stadler waren niet op tijd gereed, daarom
werd er vanuit heel Duitsland materieel naar
Beieren gehaald om toch de dienstregeling te
kunnen rijden. Reden genoeg om de Meridian
te bezoeken. In München Hbf zagen we
daarbij de DB 440 523-9 naast de Alex loc 183
003 staan.
De ET 445.102 is een Stadler Kiss en is
eigendom van de Ost Deutsche Eisenbahn
Gesellschaft. Op werkdagen reed deze
Kiss voor Meridian tussen Rosenheim en
Kufstein v.v. Op zaterdag 18 januari 2014
stond hij geparkeerd in Rosenheim.
De nieuwe ET 324 en ET 303 van
Meridian zijn 6-delige Flirts 3 van Stadler
en ze zijn gebouwd in Berlijn. Deze 2
treinstellen, hier in Rosenheim, zijn op
weg van München naar Salzburg op
zaterdag 18 januari 2014.
De 1116 250 van de ÖBB maakt reclame
voor de Oostenrijkse Politie. Deze loc is
zeer mooi bestickerd en is hier te zien in
München Hbf op 18-01-2014 waar ze klaar
staat om met haar Railjet naar Budapest
Keleti Pu te vertrekken.
De VT 06 van de Vogtlandbahn is eveneens
gehuurd door Meridian. De VT 06 reed op
18 januari 2014 in de pendeldienst tussen
Rosenheim en Holzkirchen.